RPO WM RPO WM
Projekt edukacji ekonomicznej dofinansowany przez Narodowy Bank Polski

nbp

Projekt realizowany w ramach programu edukacji ekonomicznej,
dofinansowany ze środków NBP, pt. „Zwiększenie kompetencji
finansowych osób niepełnosprawnych intelektualnie”.

Czas trwania projektu 01 września 2015 r. do 20 maja 2016 r.


0001Głównym celem projektu, jest zwiększenie wiedzy ekonomicznej osób niepełnosprawnych intelektualnie w tym i poznanie produktów i usług finansowych. Cel ten będzie realizowany poprzez organizację cyklu szkoleń, warsztatów z podziałem na grupy które będą realizowane w terminie od października 2015 r. do marca 2016 r.

Szkolenia/warsztaty dla osób niepełnosprawnych będą realizowane przez specjalnie na ten cel przeszkoloną kadrę. Szkolenie kadry projektu przeprowadzono 25 i 26 września 2015 r. w siedzibie Fundacji Perpetuum Mobile przy ul. Broniewskiego 9. Celem zrealizowanego szkolenia było przygotowanie kadry projektu do wypracowania i stworzenia programu warsztatów – warsztatów ekonomicznych dla osób niepełnosprawnych, oraz testów kompetencyjnych sprawdzających wiedzę uczestników projektu w tematyce podstawowych pojęć ekonomicznych które pozwolą przypisać beneficjentów projektu do odpowiednich grup.

Tematyka szkolenia obejmowała takie zagadnienia jak:

  1. pieniądz, wartość pieniądza
  2. pieniądz – nominały (bilon, banknot), jak rozróżnić fałszywe pieniądze
  3. podstawowe pojęcia ekonomiczne: deficyt budżetowy, inflacja, popyt, podaż
  4. rodzaje cen – cena netto, cena brutto,
  5. podatek VAT i jego rodzaje
  6. pojęcia: barter, bank, weksel
  7. podstawowe produkty bankowe: konta bankowe, lokaty i ich rodzaje
  8. produkty bankowe: różne formy płatności (karty płatnicze, karty kredytowe, wpłaty i wypłaty)

Po szkoleniu wypracowano i przeprowadzono dla uczestników projektu testy kompetencyjne. Przygotowano dwa rodzaje testów zawierających te same pytania, jeden dla osób czytających i piszących samodzielnie, drugi dla osób niepiszących i nieczytających. Te drugie były przeprowadzone w formie indywidualnej z każdym uczestnikiem testu. Przed rozpoczęciem testu, terapeuci przeprowadzili dla wszystkich uczestników wykład wprowadzający i przypominający podstawowe pojęcia ekonomiczne.
Aktualnie zbieramy wyniki testów i przypisujemy uczestników do odpowiednich grup kompetencyjnych. Ponadto kadra projektu przygotowuje programy szkoleń/warsztatów które rozpoczną się już od przyszłego tygodnia.

no images were found

Warsztaty I z podziałem na grupy. Tematy omawiane przez wszystkie grupy, to: „Historia pieniądza”.

 

Tematy II warsztatów.

Monety złotowe, część 1. Moje pieniądze. Skąd je brać? Praca, emerytura, renta, zasiłek rodzinny, zasiłek pielęgnacyjny, zasiłek dla bezrobotnych. Ćwiczenia. Moje pieniądze. Wprowadzenie do zarządzania, gospodarowania pieniędzmi.

no images were found

Warsztaty III z podziałem na grupy. Tematy omawiane, to: „Monety złotowe”, część 2 oraz „Zarządzanie, gospodarowanie pieniędzmi”.

no images were found

Warsztaty IV z podziałem na grupy. Tematy omawiane, to: kontynuacja tematu „Zarządzanie, gospodarowanie pieniędzmi oraz „Banknoty, część I”.

no images were found

Warsztaty V

Zakupy, część 2. Płatności gotówkowe i bezgotówkowe. Promocje, rabaty, gratisy – wprowadzenie terminologii. Bezpieczne zakupy w sklepach internetowych, wyszukiwanie konkretnych produktów, sprawdzanie i porównywanie cen, poznanie zasad tworzenia kont w sklepach internetowych. Dowód zakupu towarów – paragon, faktura, rachunek (wzory dokumentów) gwarancja.

Zakupy, część 1. Rodzaje sklepów. Sklep osiedlowy, supermarket, sklepy internetowe. Różnice, wady i zalety. Przykłady sklepów internetowych – praca w internecie. Regulaminy sklepów internetowych.

Banknoty, część 2.  Planowanie wydatków, selekcja i wybór produktów, lista drobnych zakupów do Fundacji, podsumowanie listy, zasób „portfela”

no images were found

Warsztaty VI

Banknoty, część 3. Banknot o nominale 20 zł.Zakupy, część 2. Płatności gotówkowe i bezgotówkowe. Promocje, rabaty, gratisy – wprowadzenie terminologii. Bezpieczne zakupy w sklepach internetowych, wyszukiwanie konkretnych produktów, sprawdzanie i porównywanie cen, poznanie zasad tworzenia kont w sklepach internetowych.

Zakupy, część 3. Cena brutto, cena netto – zasady obliczania. Rabat – jak to policzyć? Jak zapłacić w sklepie internetowym – przelew, przesyłka za pobraniem. Koszty dostawy towaru do odbiorcy. Praktyczne ćwiczenia.

no images were found

Warsztaty VII:

Zakupy, część 4. Praktyczne zajęcia. Zrobienie praktycznych zakupów dla Fundacji przez grupę (każdy indywidualnie kupuje konkretny produkt) w sklepie lokalnym oraz w sklepie internetowym wraz z uzyskaniem dowodu zakupu – faktura/rachunek.

Zakupy, część 3. Dowód zakupu towarów – paragon, faktura, rachunek (wzory dokumentów) gwarancja. Cena brutto, cena netto – zasady obliczania. Rabat – jak to policzyć? Jak zapłacić w sklepie internetowym – przelew, przesyłka za pobraniem. Koszty dostawy towaru do odbiorcy.

Banknoty, banknot 50 zł.

no images were found

Warsztaty VIII

Banknoty, banknot 100 zł. Zakupy, część 4. Praktyczne zajęcia. Zrobienie praktycznych zakupów dla Fundacji przez grupę w sklepie internetowym wraz z uzyskaniem dowodu zakupu – faktura/rachunek. Oszczędzanie i usługi bankowe. Cele oszczędzania. Jak oszczędzać? Jak długo? W jaki sposób? Przykłady dostępnych usług bankowych ułatwiających i umożliwiających oszczędzanie (bez pozycjonowania konkretnych banków). Oprocentowanie lokat. Przeliczanie zysku z lokat. Podatek dochodowy.

no images were found

Warsztaty IX i X

Treningi mające na celu zwiększenie kompetencji finansowych osób niepełnosprawnych intelektualnie poprzedziliśmy testem sprawdzającym stopień przyswojenia wiedzy przez naszych uczestników warsztatów. W efekcie już wiemy, że niektóre tematy trzeba powtórzyć. Poniżej krótka fotorelacja z dwóch treningów. Tematyka treningów: „Zakupy”; „Historia pieniądza” w tym banknoty, monety rozróżnianie oryginalnych, waluty innych krajów, co to jest kantor i do czego służy?; „Zakupy w sklepie stacjonarnym i internetowym”;

X trening: „Monety złotowe”; „Zarządzanie, gospodarowanie pieniędzmi”. Część druga – zakupy”.

no images were found

Warsztaty XI
Dzisiaj utrwalaliśmy znajomość monet, omawialiśmy formy i możliwości oszczędzania oraz otwieranie kont bankowych.

no images were found

Warsztaty XII

Za nami kolejna porcja treningów ekonomicznych

Tematy poruszane to: Wynagrodzenie za pracę, kwota brutto i netto – przy umowie o pracę, umowie zlecenie; składki ZUS, ubezpieczenie zdrowotne – obliczanie. Kontynuowaliśmy temat oszczędzania, przeliczaliśmy procentowo nasze oszczędności

Grupa I natomiast przypominała sobie banknot 10 zł.

no images were found

Warsztaty XIII

Czy korzystacie z kart płatniczych które wyświetlają aktualny stan konta i na których wpisuje się PIN??? My jeszcze nie.

Jeśli jesteście ciekawi jak to działa, to zapraszamy do obejrzenia zdjęć z naszych zajęć i krótkiego filmu dotyczącego tych kart

no images were found

Warsztaty XIV

dzisiaj utrwalaliśmy banknot 50 zł, omawialiśmy różnice między umową o pracę a umową zlecenie oraz uczyliśmy się obsługi bankomatu i wpłatomatu

no images were found

Warsztaty XV z podziałem na grupy. Tematy omawiane, to: „Windykacja”, „Banknot 50 zł” oraz „Kredyty”.

no images were found

Warsztaty XVI z podziałem na grupy. Tematy omawiane, to: „Umowa o pracę, umowa zlecenie”, „Windykacja”, „Banknot o nominale 100 zł.

no images were found

Telefon rejestracja:
(ul. Broniewskiego 9)
022-633 88 66

Telefon rejestracja:
(ul. Białostocka 7)
022-618 30 90